петак, 1. јул 2011.

Ponovo o reviziji Strategije turizma Srbije

Posle 5 godina od pisanja Strategije za razvoj turizma Srbije i njenog ne sprovodjenja, Evropska unija finansira reviziju iste koju će sprovodti Nacionalna korporacija za razvoj turizma pod vodjstvom Janeza Sirše, iz Medjunarodnog instituta za turizam iz Ljubljane (sajt nisam našla). Iako projekat nosi naziv Podrška sprovođenju nacionalne strategije razvoja turizma, na svim prezentacijama na kojima sam bila su objasnili da se u stvari radi o reviziji strategije. Dakle imaćemo još jedan dokument. Kakav će biti, kakav nam treba, moji strahovi, ...

U sredu 29. juna je održan sastanak u YUTA. Na dnevnom redu više tema ali sam ja prvenstveno otišla zbog diskusije i gostovanja ljudi koji rade na reviziji Strategije turizma Srbije (http://www.tourismsupport.rs). Za nas nekolicinu kojima je stalo do razvoja turizma u Srbiji ovo je važna tema. Zato sam već i pisala o tome ovde. Prema onome što nam se predočava na ovim radionicama (meni ovo do sada četvrta), uočavam da se radi po jasnoj metodologiji ali u čije rezultate nisam sigurna. Zato sam želela da osim na odgovore predočene u upitiku skrenem pažnju na nekoliko stvari i evo ih ovde (da se i oni mogu podsetiti o čemu sam im pričala):


1. Nacionalna korporacija za razvoj turizma Srbije ne treba da se bavi samo privlačenjem stranih investicija već se mora baviti i razvojem! (trenutno su okrenuti samo investicijama! Kome da se žalimo da nam fali toalet na Rajačkim pimnicama ili put od Caričinog grada do Djavolje varoši na pri.)

2. Nova strategija mora predložiti i neke izmene zakona o turizmu koji mora omogućiti bolji tretman receptivnog turizma u našoj zemlji (recimo turističke agencije nemaju pravo ni na kakve subvencije za promotivne aktivnosti ili razvojne projekte dok sa druge strane svaka NVO može konkurisati za sredstva plus još gomila drugih stvari).

3. Sve prognoze o enormnom povećanju broja turista do 2020. g. će pasti u vodu ako ova zemlja ne krene sa ozbiljnom promotivnom kampanjom kojom će se kreirat tražnja i interesovanje za posetu turista našoj zemlji. (Ni posle 11 godina od 5. oktobra mi nemamo zglavnu kampanju na ino tržištu - ni posle 2 godine od ukidanja viza, i godinu dana od kada nam lete low cost kompanije! - nemamo čak ni u planu - jer nema para kažu i još nismo spremni jer nemamo turistički proizvod!)

4. Dunav mora biti prepoznat kao turistička regija kroz Srbiju (a ne samo podela po 4 klastera: Vojvodina, Beograd, Jugoistočna i Jugozapadna Srbija (ovako ni Šumadije recimo nema nigde).

5. Kamping turizam mora biti prepoznat u Strategiji (u prošloj ga nema!)

6. Multikulturalnost i bogatstvo različitosti mogu i trebaju biti važni magneti za privlačenje turista (pored ostalih tema za ture specijalnih interesovanja)

7. Na razvoju turizma zajedno moraju raditi više ministarstava a ne svako za sebe (ekonomija, poljoprivreda, kultura, ekologija, ...)

8. Edukacije se moraju organizovati planski za svaku oblast turizma koju želimo razvijati (a ne da nam u vinskim podrumima služe vino iz frižidera - to je samo jedan primer!)

9. Rekoh ja ovim expertima da nam ne treba strategija u kojoj ćemo čitati statistiku dosadašnjih rezultata u turizmu već da ona mora biti kratka i jasno predočena vizija turizma Srbije kao i akcioni plan kako do toga doći. I mora biti dostupna na internetu. (Baš mnogo tražim :))

10. Najvažnije: turizam mora biti iznad politike! Direktori TO ne bi smeli da se postavljaju po političkoj liniji već po iskustvu i stručnosti (a oni opet moraju biti uključeni u permenentne edukacije). U UO turističkih oranizacijama moraju sedeti i ljudi iz privatnog biznisa, koji žive od turizma. (Oni sigurno neće tražiti dnevnice i plaćeno angažovanje!)

11. Lično (govorim u ime Magelan-a i portala VisitSerbia.org) kao neko ko je pokrenuo online rezervacioni servis za smeštaj u Srbiji još 2005.g. i ko prati sve moguće turističke trendove u svetu, stojimo na raspolaganju za partnerski odnos sa Ministarstvima, TOS, YUTA i drugim institucijama - apelujemo da se ne troše budžetski novci na izradu softvera na kojima smo mi radili i ulagali poslednjih 6 godina već da nam se pomogne u daljim aktivnostima u promociji (spremni smo i na zajednička ulaganja u marketing i razvojne aktivnosti).

Medjutim ono što mene plaši je da se ovo radi ne zato što neko zaista želi da se pomerimo sa mrtve tačke već zato što je EU dala novce da se odradi ova revizija. Pa sada te novce treba potrošiti. Rekoh takodje kolegama da mnogo očekujem od njih. Videćemo da li ćemo dobiti nešto inovativno i korisno što možemo očekivati od slovenačkog iskustva ili ćemo dobiti strategiju sličnu prethodnoj koja će završiti u fijokama.


1 коментар:

  1. Impresionirana textom koji sam procitala. Svaka cast. Kamo srece da je vise takvih ljudi.

    Student na departmanu za geogfafiju,turizam i hotelijerstvo u Novom Sadu.

    ОдговориИзбриши

Hvala na komentaru!